D.I.Y: Je eigen prik/kaartenbord maken

 Ik heb iets leuks gemaakt dit weekend. Het is het laatste weekend van de vakantie en ook al voelde het voor mij niet echt als vakantie, ik zit tenslotte niet meer op school, ik had zin om iets leuks in elkaar te zetten. Mijn zusje is een creatieve geweldige schilderaar – kuch – en het schilderij wat ze in groep acht had gemaakt lag al vier jaar in een hoekje van de kamer te verstoffen dat ik hem tot mezelf heb geëigend. Wat je verder nog nodig hebt is lint en een nietjes schietmachine.


Dit is het prachtige schilderij dat helaas kapot gemaakt moest worden. Ik heb de papieren meeuwen en zeehonden eraf geweekt en met warm water kreeg ik heel gemakkelijk de verf van het doek. Dit is overigens gewoon een canvasdoek. Je kunt natuurlijk ook gewoon één kopen in de winkel. Nadat het meeste verf er vanaf was gespoeld heb ik hem overgespoten. Je kunt je doek in verschillende kleurtjes verven, spuiten of beplakken als je dat leuk vind. Omdat we thuis geen witte verf hadden staan, heb ik het doek grijs gespoten en dat zag er zo uit.

Nu hebben we dus het doek klaar. Wacht natuurlijk wel even voordat het doek droog is, want anders heb je straks overal witte verf op de muren zitten. Ik denk niet dat je daar heel blij mee bent. Als het doek dan droog is dan kan je de linten erop nieten. Heb je geen schiet nietmachine, dan kun je ook altijd de linten in het hout prikken met behulp van punaises.

Omdat dit een spontane actie was had ik helemaal niet om het lint gedacht. Daarom heb ik dus een mengeling van lintkleuren. Het lint is aan de achterkant met nietjes vastgezet. Dit is wel onwijs handig, want het blijft ook gewoon goed zitten.

Probeer het lint zo strak mogelijk te trekken, er moeten wel kaarten tussen blijven hangen. Hier ging het bij mij al mis, want ik heb mijn linten niet strak genoeg getrokken. Hierdoor blijft er helaas niets hangen dus probeer het gewoon zo strak mogelijk te trekken en dan vast te zetten.

Als je je diagonale linten hebt vastgeniet komt dat er ongeveer zo uit te zien. Probeer wel de afstand tussen te linten te meten, want anders zitten de linten schots en scheef. Je kunt natuurlijk het hele bord vullen met linten, bij ons waren ze op. Zorg dus dat je genoeg lint hebt gekocht. Hoeveel lint je nodig hebt ligt ook aan het feit hoe groot je bord nodig hebt. Eigenlijk is je bord nu klaar. Het enige wat nu nog gebeuren moet is versieren. Je kunt het bord op verschillende manieren versieren en behangen. Met verschillende kleuren, linten en versierde punaises op je punten waar de linten elkaar kruisen. Dit is heel erg handig, want hier kan je kaartje blijven hangen.

En zo ziet het bord eruit na een middagje knutselen. Omdat het een canvas doek kun je er gewoon punaises inprikken.

Zo hangen er bij mij bandjes aan van verschillende feesten. Onder anderen: tentfeest Makkinga, Rodernacht, Eindexamengala en het Beautygloss feest. Ook een paar sleutelhangers. Het beertje met één arm komt uit Praag – vliegen is heel gevaarlijk, je kunt zo maar een arm verliezen – mijn lievelingsfoto met mijn beste vriendinnen op een hotelkamer in Praag, het poppetje is een cadeautje van Marije en het haarplaatje is gewoon een leuk kapsel. Je kunt er dus zoveel aan ophangen als jezelf wilt.  Je kunt hem helemaal zelf behangen met bijvoorbeeld foto’s, verjaardagskaarten, plaatjes of sleutelhangers. Zo heb je dus een orgineel prikbord en een middagje fijn geknutseld. Er zijn geruchten van een horrorwinter dus haal alvast een canvasdoek, linten en versiering in huis. Als de sneeuw dan tot het dak staat hoef jij je niet te vervelen!

2 thoughts on “D.I.Y: Je eigen prik/kaartenbord maken

Wat denk jij ervan?

