Kennismaking met S.T.A.M.P.S

 

 Ik wil jullie graag kennis laten maken met iets wat al vanaf mijn 14e verjaardag een plekje om mijn pols heeft veroverd. Ik heb het over een bijzonder horloge. Namelijk een horloge van het merk S.T.A.M.P.S. Op mijn veertiende verjaardag kreeg ik het eerste bandje en klokje en sindsdien ben ik verliefd. Horloges van S.T.A.M.P.S. zijn klokjes in de vorm van een postzegel en je kunt door middel van verschillende klokjes en bandjes je eigen persoonlijke horloge samenstellen. Je kunt zo je horloge afstellen op de kleuren van je outfit of je humeur. Zo heb je dus eigenlijk elke dag een ander juweeltje om je pols.

De klokken die ik heb. Er staat één niet op de foto, want die kon ik niet vinden. Beetje stom, want dat was het eerste klokje dat ik kreeg. In totaal zijn het dus dertien.


De klokjes zijn dus in een vorm van een postzegel. Ze zijn 42 x 42 mm groot. Hij past perfect in je hand. In de rechter onderhoek zie je het merk staan en ongeveer anderhalve centimeter dik. Het glas wat er op ligt is van plastic. Hieronder zie je een foto waar je een beetje kunt inschatten hoe groot hij is.

 Het leuke van de horloges is dat je ze niet alleen als horloge kunt gebruiken maar op de achterkant zit een plakstrip. Dit betekent dus dat je de klok overal heen kunt hangen. Wil je het klokje op je slaapkamerdeur plakken of misschien op de spiegel in de badkamer. Het kan allemaal.


Ja, van veel klokjes zijn de batterijen al leeg.


Onder de  ‘peel of here’ sticker vind je dus een plaklaag. Hierdoor kun je hem overal plakken waar je wilt. Let wel op: je krijgt hem er niet zo makkelijk meer af. Ik heb ze zelf nog niet ergens heen geplakt. Vind ik een beetje zonde, ik heb ze liever om mijn pols.

De polsbandjes. Ik heb er vier en de grijze heb ik al het langst. Dat kun je ook goed zien. Hij laat helaas al kapot en het zal ook niet lang meer duren voordat hij kapot gaat. De bandjes zijn gemaakt van echt leer en zijn erg stevig. De grijze gaat al meer dan vier jaar mee. De gele, blauwe en roze draag ik niet zo veel en die bandjes zijn ook nog iets stroever. Maar nu denk je: hoe zorg je nu dat de klok op je bandje blijft hangen. Je kunt hem erop vastplakken wat ik eigenlijk niet zou aanraden. Dat maakt het bandje lelijk en je kunt ook niet makkelijk afwisselen. Je gebruikt hiervoor deze zwarte dingen hieronder.

Ik heb absoluut geen idee hoe ze heten en ik moest eerst even uitvinden hoe het nu werkt. Ik ben nogal iemand die snel dingen kapot maakt en die pootjes zouden zo maar eens kunnen afbreken. Gelukkig valt dit echt heel erg mee en zijn ze sterk genoeg voor een sloper als mij.

In deze – we noemen ze maar even – klipje zet je je horloge vast. Je kunt je klok hier in klikken en dan zit hij goed vast. Zoals je op de foto hieronder kunt zien zit er tussen het klokje en het klipje wat ruimte. Hier kun je het bandje tussen schuiven. Ik persoonlijk vind het makkelijker om het bandje op het klipje te leggen en dan het klokje erin te klikken.

En dan is dit het resultaat. Een persoonlijk samengesteld horloge. Hij is niet bijzonder groot, maar toch een blikvanger op je pols.

Ik ben helemaal dol op mijn horloges. Maar je kunt met de klokjes niet alleen horloges maken. S.T.A.M.P.S.  heeft ook kettingen, waar je het klokje in kunt klikken en je hebt tassen in dezelfde vorm als horloges. Ook heb je nog verschillende soorten polsbanden: gekleurd of doorzichtig gekleurd kunststof met schakels of leren bandjes met metallic kleuren of glitters. Ik heb ook een haarclip gehad waar een klokje in geklikt kon worden. Zo konden de mensen die achter mij zaten in de klas precies zien hoe laat het was. Dat vond ik echt onwijs leuk. Je kunt dus echt alle kanten op met deze horloges.

De horloges zijn op verschillende plaatsen te koop. Je kunt ze op internet kopen bijvoorbeeld bij Horloge Center. Qua winkels is het moeilijker om ze te vinden. Ik weet dat KitschEnzo in Roden ze verkoopt – heerlijke winkel! – en in een klein winkeltje in Groningen aan de Folkingestraat. Voor de dames en heren – ja, ook voor heren zijn dit leuke horloges – die verder in het land wonen. Je zou kunnen neuzen in kleine kitscherige winkels en anders hebben we altijd internet nog.

De prijzen van de klokjes verschillen. De prijs van de gewone klokjes als hierboven zijn rond de €18,- per stuk. Helaas is de prijs wel omhoog gegaan, want vier jaar geleden waren ze nog €13,95. Horloge Center heeft veel in de sale. Dan kosten sommige maar €14,- of €12,95. De polsbanden prijzen verschillen van €24,- (voor kunststof), €18,95 (bandjes met krokodillenleer) €14,95 voor de bandjes hierboven en de halskettingen zijn €4,95. Ze verschillen dus nog al wat.

Ik ben er in ieder geval helemaal gek op! En ik waarschuw je, als je er éénmaal aan begint dan is er geen weg terug. Je hebt zoveel mogelijkheden en kiezen tussen klokjes is echt heel moeilijk!

2 thoughts on “Kennismaking met S.T.A.M.P.S

Wat denk jij ervan?

