Eerste keer stappen in A’dam. Zeker niet de laatste keer!

Afgelopen weekend was het zover. Ik ging eindelijk weer eens naar één van mijn beste vriendinnen die in de buurt van Hilversum woont. Hartstikke gezellig natuurlijk en het werd ook het weekend dat ik voor het eerst ging stappen in Amsterdam. Om even te beginnen, ik ben niet z’n wilde ‘stapper’ om het even zo te noemen. Ik hou wel van een feestje en van uitgaan kan ik zeker genieten, maar elk weekend hoeft van mij niet zo nodig. Om eerlijk te zijn kreeg ik het dus eerst behoorlijk benauwd toen ze vroeg of ik mee ging stappen in Amsterdam. Ik was nog nooit in een grote stad wezen stappen, ik heb zelfs het stapleven van Groningen nog niet geproefd en dan meteen Amsterdam maar proberen? Dat ik vorige jaar al een stevige kroegentocht in Praag heb gedaan, dat tellen we dan even niet mee. Maar goed, hoe vaak krijg je de kans om feest te vieren in de hoofdstad als je zelf in Drenthe woont? Juist, nooit! Daarom ging ik gewoon!

Na een uurtje tutten, één keer wisselen van outfit – vriendinnetje vijf keer – en een kapotte ov-kaart later kwamen we ongeveer rond half elf aan op Amsterdam Centraal voor de tweede keer ooit. Ja, ik ben al een keer in Amsterdam geweest. Allebeide keren met school dus op musea, de H&M en de Mac Donalds na heb ik niet zoveel gezien van Amsterdam. Het allereerste wat we gingen bekijken waren: ‘De Wallen By Night.’  We waren met een groepje van drie jongens en vijf meiden en de jongens waren hilarisch over de wallen. Maar wat een dames zitten erachter die ramen. De één naar andere dame zat of te bellen of te roken. Vinden mannen dat nu opwindend? De helft van de dames was gemaakt van plastic en nep. Maar hé, je moet het een keer gezien hebben. Als ik daar niet doorheen was gelopen dan had ik ook niet eerste rang gestaan bij een gevecht. Goed, om even eerlijk te zijn. Ik houd wel van een beetje leedvermaak. Van een beetje vechten en stoeien kan ik wel genieten, maar het kan ook te ver gaan. Soms verdienen mensen gewoon een mep en soms is een klap niet helemaal terecht. Nu liepen wij langs de blauwe lampen door de wallen en inderdaad, de blauwe lampen betekenen wat anders dan de rode dames. Goed, wat er nu precies achter de blauwe lampen staat mag je zelf invullen maar er was een man die dat blijkbaar niet wist en de man/vrouw achter het raam nam dat niet in dank af en mepte hem met een – voor mij – onbekend object in zijn gezicht. Bloedde dat het deed! Overal bloed en hoewel wij net te laat voor het moment supremé hebben we wel kwade shemale’s gezien. Best grappig, ze zien eruit als vrouwen – ze hebben dunnere benen dan ik – maar als ze hun mond open doen dan sta je wel even raar te kijken.

Na dit spannende voorval gingen we verder naar een coffeeshop. Goed, zoals ik dus al zei ben ik geen wilde stapper. Ik drink meer 7-Up dan bessen en waarschijnlijk ben ik iemand die zelfs dronken kan worden van sinas. Van die coffeeshop kreeg ik het dus wel een klein beetje boel benauwd. Goed, niets om bang voor te zijn. Ik ben achttien dus het binnenkomen was geen probleem. Goed, ik heb altijd een raar gevoel van coffeeshops. In mijn gedachten is het er donker, ongelofelijk smerig en de geur is niet te harden (én lopen de ratten langs de muren). Ja, ik was goed bevooroordeeld, maar er was helemaal niets van waar. Het zag er best netjes uit en het stonk ook helemaal niet zo. Na het lange wachten op een drankje en na wat gezellig geklets kwamen er twee prachtige – ja echt! – waterpijpen op tafel.  Om er maar niet teveel woorden aan vuil te maken, het is niet zo bijzonder. Ik vond het eigenlijk helemaal niets voorstellen. Er zat dan ook geen drugs in de pijp, maar water (?) met aardbei en appel smaak. Ik kreeg er een droge keel en vieze smaak van in mijn mond. Ik heb het één keer geprobeerd – het was toch Amsterdam – maar het hoeft van mij niet zo nodig nog een keer. Dus wees niet bang als je het een keer wilt proberen. Het stelt niets voor!

Toen gingen we rond één uur – waarom moet het altijd zo laat? – eindelijk op weg naar een discotheek. Maar met vijf studenten die nog nooit in Amsterdam zijn wezen stappen wisten we niet waar we moesten beginnen. Op aanraden van een kennis van iemand gingen we op weg naar het Leidsenplein, waar we onderweg een Britse man tegen kwamen die iets te diep in het glaasje had gekeken en de ambulance in werd gereden. Maar ja waar ga je dan naar binnen? Er was één grote discotheek die Escape (?) heette en er stond een rij. Nou als er een rij staat dan zou het wel goed zijn toch? Nou om eerste €16,- entree geld te betalen – ik maak geen grapje! – en dan naar slechte muziek luisteren was niet mijn idee van een leuke avond. God, dan was echt weggegooid geld! Dus op naar de overkant. Daar was het een stuk gezelliger voor €5,-. Dit past een stuk beter in mijn budget en met fijne muziek hebben we een erg leuke avond gehad.

Wat we niet echt goed hadden uitgezocht was de terugreis. Daar stonden we dan, voor Escape met onze jassen aan klaar om naar huis te gaan. Maar geen bus, geen taxi en geen auto. Dat wordt dus lopen naar het station, maar wat komt daar aan. Juist een fiets-taxi! En die aardig man bood ons zomaar een lift aan naar het station. Dus gingen we gezellig met zijn vijven in het fietsbakkie op weg naar het station. En wat gingen we hard! Die man had volgens mij ergens in zijn achterband een motor verstopt, want hij het echt nooit zo hard kunnen fietsen met vijf (!) passagiers. Toen moesten we nog een half uur wachten op de trein naar Utrecht. Op het station. Het koude station. Zonder verwarming. In een rokje. Genieten …

Gelukkig was er iemand die ons vanuit Utrecht wou ophalen en naar huis wou brengen, want om na Utrecht dan nog te wachten op de trein naar Hilversum plus de bus om half negen zouden we pas om negen uur in het bedje liggen en nu lagen we er om half zeven. En wat lag hij lekker!

8 thoughts on “Eerste keer stappen in A’dam. Zeker niet de laatste keer!

  1. Stiekem klinkt dit wel erg gaaf! Ik ben precies hetzelfde als jij wat uitgaan betreft, maar ooit eens stappen in onze hoofdstad wil ik nog steeds eens doen (: Ik hou deze blog in m’n achterhoofd als we een disco zoeken: die ene dus aan de overkant van iets wat de Escape heet. Top!

  2. Haha wat een verhaal en avond heb je gehad!:D
    Maar.. Als je bij de Escape was, zat je niet op het leidse plein maar op het rembrandtplein;) Bij het leidse plein zit de Paradiso, die heeft een heel andere sfeer dan de Escape. Escape is meer.. R&b en hip hop enzo, paradiso draait meer indie, alternatief en een beetje pop. De leidse straat is ook leuk met de karaoke bars;) Misschien is dat leuk voor de volgende keer als je de Escape niet zo leuk vond?:)

    1. Wat een fout. Ik was inderdaaad op het Rembrandtplein.
      Karaokebars zijn veel meer mijn ding, ook al kan ik niet zingen. Het is gewoon gezellig.
      Ga je vaak stappen in Amsterdam?

      1. Niet heel vaak hoor:) maar een tijdje geleden wel wat vaker. Ik woon in Amsterdam dus als ik ga kan ik iig lekker op de fiets!:D Ik ging altijd op donderdagavond naar de Paradiso, dan is er noodlanding (dat is er ook op zaterdag) daar komt ook het leukste publiek, vooral op donderdag, vind ik:) Als je trouwens de muziek van de Paradiso iets te mainstream vind kun je ook nog naar de Melkweg, die zijn nog wat alternatiever, ook erg leuk!
        Bij beide betaal je iets van €8 entree dacht ik.

Wat denk jij ervan?

