Chantal van Gastel: Zoek het maar uit!

Na ‘Geknipt voor Jou’ was het de beurt aan ‘Zoek het maar uit’ om totaal uitgeplozen te worden. Ik houd van boeken lezen. Ze nemen je mee naar een andere wereld, waar je je eigen fantasie de vrije loop kan laten gaan en zelf kunt bepalen hoe iedereen eruit ziet. Ik bepaal graag hoe iemand eruit ziet. Dat maakt het verhaal meer echt. Goed, ik dwaal af. Dit boek lag al een tijdje op de plank en hoeveel ik ook van lezen houd, het is altijd moeilijk om er werkelijk aan te beginnen. Dit is niet omdat ik er geen zin in heb, maar ik vaak het boek niet meer kan wegleggen. Dit is niet erg bevorderlijk voor mijn nachtrust. Dus toen ik een reis naar het westen van het land ging maken heeft dit boek mij vergezeld in de trein. Dit is mij heel erg goed bevallen en ‘Zoek het maar uit’ heeft echt een plekje veroverd op mijn Top10 lijst.

Het boek gaat over Dex, Ella en Oma. Wat er op de achterflap staat:

Wat zou jij doen als je een tweede kans kreeg in je leven?

Met die vraag wordt Ella geconfronteerd als haar schijnbaar perfecte leventje overhoopgehaald wordt door een gewapende overval die ze ternauwernood overleefd. Is haar baan in een boekwinkel eigenlijk wel genoeg voor haar? Wanneer gaat ze nu eindelijk zelf een boek schrijven? Wordt het niet eens tijd om te gaan samenwonen met haar ideale vriendje Owen? En waarom denkt ze opeens de hele tijd aan Dex, de jongen met wie ze opgroeide, haar eerste grote liefde? Gelukkig kan Ella met alles wat haar bezighoudt terecht bij haar oma. Dan stuit ze op een geheim dat oma altijd met zich heeft meegedragen over haar eigen jeugdliefde.

Ella werkt in een boekenwinkel en die wordt op een avond overvallen. Hierdoor gaat ze nadenken over haar leven en wat ze allemaal eigenlijk nog wou gaan doen en denkt ze opeens aan Dex. Haar eerste liefde. En ze moet ook maar eens beginnen aan haar eigen boek. Nu ze hier allemaal over nadenkt, besluit ze haar baan op te zeggen en bij haar broer te logeren die een band heeft en opeens verschijnt Dex in het verhaal. Ik moet natuurlijk niet teveel vertellen, want we willen geen spoiler alert maar het is een ontzettend goed boek. Het is niet alleen een boek wat lekker wegleest, maar er zit ook een iets diepere boodschap in. Het boek laat je lachen en huilen tegelijk. Ik heb zeker zowat de laatste honderd bladzijdes gehuild. Het gaat hier niet alleen om romantiek en de juiste liefde vinden, maar er gebeurt meer. Ella haar oma heeft een erg belangrijke rol in het verhaal en Ella trekt erg veel naar oma, wanneer oma en haar jeugdliefde het onderwerp worden van Ella haar eerste boek.

Chantal van Gastel heeft echt een onwijs goed boek geschreven. Het is niet een boek waar je even een hoofdstukje van leest voor het slapen gaan. Dit boek trekt je in het verhaal en je kunt het niet loslaten totdat je het laatste woord gelezen hebt. Je wilt weten wat er gaat gebeuren. Ik heb vaak het boek naast me neer moeten leggen, ook omdat het te snel ging. Ik wou nog niet zo snel weten wat er nu eigenlijk gebeurd, maar stiekem was ik ook heel nieuwsgierig. Het is best een herkenbaar boek, want je eerste liefde laat je onmogelijk los. Dex is een ongelofelijk leuke vent en ze passen zo goed bij elkaar.

Het boek is niet chronologisch geschreven, maar na een paar hoofdstukken spring je even terug naar Ella en Dex hun jeugd en leer je hoe ze elkaar hebben leren kennen, zie je dat Dex geen gemakkelijke jeugd heeft gehad en je ziet hoe ze geworden zijn wie ze nu zijn. Na het lezen was ik even in shock. Eerst omdat ik mezelf helemaal leeg heb gehuild, maar vooral omdat het einde niet was hoe ik hem had voorgesteld.

Ik hoop dat ik jullie een beetje enthousiast heb gemaakt. Het is in ieder geval een heerlijk boek waar werkelijk alle emoties tevoorschijn komen. Chantal heeft het weer goed gedaan en ik kan niet wachten totdat deze Nederlandse chicklit Koningin een nieuw boek uitbrengt!

 

One thought on “Chantal van Gastel: Zoek het maar uit!

  1. Zodra ik mijn twee boeken uit heb die ik nog heb liggen, denk ik wel dat ik hem ga aanschaffen. Lijkt me best een leuk boek.

Wat denk jij ervan?

