The Hunger Games vs The Hunger Games

Mensen zeggen bijna altijd dat het boek mooier is dan de film. Daar kan ik me eigenlijk altijd in vinden. Ik heb nog geen boek gelezen wat minder goed wat dan de film die ervan gemaakt is. Kijk maar naar ‘The Twilight Saga’, ‘Kruistocht in Spijkerbroek’ of ‘Er komt een vrouw bij de dokter’. Natuurlijk ook nog de Harry Potter reeks en ‘The devil wears Prada’, maar deze boeken heb ik niet gelezen. Nu heeft een vriendin van mij de gehele serie van ‘The Hunger Games’ en was ik heel erg benieuwd of het deze keer ook weer beter was dan de film en of de film zijn hoge recensies waard is.

Als je het verhaal nog niet kent:
Het verhaal speelt zich af in de toekomst en gaat over Katniss Everdeen die samen met haar zusje Prim en haar moeder in District 12 woont. District twaalf is een deel van het land Panem, dat is opgedeeld in dertien districten. District 13 bestaat alleen niet meer, want door de opstand is dit totaal verwoest. Panem heeft dus op dat moment 12 districten en zijn hoofdstad Capitool, dat alle districten in zijn macht heeft. Elk jaar worden er de Honger Spelen gehouden als straf voor het feit dat in het verleden alle inwoners in opstand zijn gekomen tegen het Capitool. Om te laten zien dat het Capitool niet met zich laat sollen worden er de Honger Spelen gehouden. Elk district is verplicht één jongen en één meisje tussen de 12 en 18 te sturen. Het spel bestaat dus uit 24 tributen. Voor de mensen uit de eerste vier districten is het een eer en wordt er ook daadwerkelijk hard voor getraind. Voor de overige districten is het echter een regelrechte ramp. Tijdens de ‘oogst’ voor tributen in district 12 wordt Prim uitgekozen en neemt Katniss vrijwillig haar plaats in om mee te doen. Samen met Peeta reist ze af naar het Capitool om twee week lang te trainen voor de Spelen om daarna te vechten in de Arena tot er één winnaar overblijft. Dit alles wordt uitgezonden op nationale televisie. Wie er gaat winnen dat houden we natuurlijk nog even geheim 🙂

Nu vond ik het boek ongelofelijk mooi. Ik heb hem in originele staat gelezen – Engels – en ondanks ik de vertaalmachine eens nodig had vond ik hem geweldig. Zoveel emotie en verhaal en ik wou gewoon doorgaan en doorgaan met lezen. De film daarin tegen was veel te snel voorbij. Hoewel de film toch bijna 2.5 uur duurde voelde het maar een kwartier. Het boek vond ik dus absoluut geweldig, maar de film? Hij viel me eigenlijk een beetje tegen. Misschien kwam het omdat ik bijna meteen de film erachteraan ging kijken en het boek dus nog vers in mijn geheugen zat. Of omdat hij veel te snel voorbij was.

Een paar puntjes:
In het boek weet Katniss wat honger lijden is en is dus overweldigend met al het eten wat er wordt geserveerd in de trein richting het Capitool en in het Capitool zelf. Zij en Peeta eten zich misselijk elke keer weer, maar daar zie je niets van terug in de film. Dat is hetzelfde als wanneer Katniss in de Arena geen water kan vinden en bijna sterft van de dorst. Er zit in dat opzicht weinig gevoel in. Je merkt niet dat ze ongelofelijke dorst heeft en dolgelukkig is als ze terecht komt in water.
De speld die ze mee neemt de Arena in heeft ze in de film zelf op de markt gevonden, in het boek krijgt ze deze van de dochter van de burgemeester.
De kanonschoten die worden gevuurd als er iemand dood is komen een paar keer niet voorbij. Als bijvoorbeeld Rue doodgaat en nog wel vaker. Peeta krijgt een snee in zijn been waar hij echt bijna dood aan gaat, maar dat wordt in de film niet duidelijk uitgelegd. Wat ik zeer teleurstellend vond, was het einde. In het boek is het liefdesverhaal tussen Peeta en Katniss erg belangrijk, maar denkt Katniss dat het nep is terwijl Peeta wel degelijk gevoelens voor haar heeft. Aan het einde komt Peeta erachter dat Katniss het een deel alleen maar deed voor het spel en kwetst Peeta enorm. Hier zie je dus helemaal niets van in de film. Ze blijven gewoon samen staan in de trein en over.

Na een hele lap tekst ben ik dus tot de conclusie gekomen dat het boek mooier was dan de film. Als ik de film los van het boek had gekeken was ik er waarschijnlijk verliefd op geworden, nu deed het me niet zoveel. Jammer, want ik was ontzettend benieuwd naar de film. Maar ik snap het ook wel, als je alles in de film wil stoppen dan is hij na een dag nog niet afgelopen. Het leuke van de film is wel dat je meer ziet wat er achter de schermen gebeurd. Je ziet alle mensen kijken naar grote schermen en je zit niet alleen meer in Katniss haar hoofd.

Ik begin gewoon fijn aan het tweede boek en als de tweede film uitkomt ga ik die ook kijken, want hoeveel hij ook zal tegenvallen. Ik ben toch wel erg nieuwsgierig.

4 thoughts on “The Hunger Games vs The Hunger Games

Wat denk jij ervan?

