Let’s fit some clothes for school

Afgelopen week was ik met het broertje van een vriendin mee naar een passessie voor een sportopleiding en drie week geleden zat ik zelf in de auto richting Leeuwarden voor het passen van schoolkleding. Tijdens mijn toekomstige opleiding zal je me vaak vinden in de keuken of op mijn stewardess lookálike schoenen paraderend door de school of het hotel. Dus daarom stond ik twee week geleden kleding te passen in een tentje in een lokaal. Het ging allemaal heel snel. Ik was om tien uur aan de beurt, er was een man die even vluchtig naar je kijkt en trekt zo even een blouse en een rok uit het rek. Je mag je omkleden in een tent en als je het goed past sta je binnen een kwartier weer buiten. Dat alles goed past betekent helaas niet meteen dat ook alles mooi zit. Daarover later meer.

Zo gaat de passessie blijkbaar niet overal. Eergisteren zat ik samen met een vriendin en haar broertje in een lokaal samen een boel andere studenten to be. Allemaal waren ze klaar om naar school te gaan, ze worden eerst alleen nog even beroofd van al hun spaargeld voordat ze officieel naar school mogen. Zoals ik een rok, broek, blouse, blazer, gilet en kokskledij nodig heb, hebben deze studenten een trainingspak, twee shirts, korte broek, tas, zwem bril, zwembroek, judo-pak, honkbalhandschoen en fietskleding nodig. En dat is dan het verplichte pakket. Er horen ook nog vier paar schoenen bij van elk bijna honderd euro per paar Je mag er twee maand salaris aan uitgeven. Dat allemaal voor vier jaar school.  En je mag er ook nog sokken, een handdoek en een horloge bijkopen, maar dat is optioneel. Optioneel? Bijna verplicht. Dit is allemaal voor de samenhorigheid van de school wordt je verteld. Wat ik dan niet zo goed begrijp is waarom je niet gewoon je eigen trainingspak aan mag? Ook ik had schoenen nodig en die waren samen honderd euro plus nog een messen set die je die dag ‘er ook nog even bij’ moest kopen om helemaal blut en uitgeperst thuis te komen. Ik heb nog nooit zoveel geld op een dag uitgegeven. Maar voor mij was alles verplicht. Ik heb alles nodig en ik begrijp prima dat ze in een echt hotel alle studenten in dezelfde nette kleding door school huppelend willen hebben. Maar om alle studenten dezelfde trainingspakken aan te meten, beetje saai denk je niet?

Maar dat alles zo ontzettend duur moet zijn vind ik erg bijzonder. Ik was in totaal rond de zeshonderd euro kwijt voor het gehele kledingpakket, keukenschoenen, hotelschoenen en een messen set. De prijs die meneer moet gaan betalen ligt nog hoger. We weten dat studeren duur is, maar nu zit er toch wel een druk achter dat ik de opleiding moet halen en afmaken. En als ik nu twintig kilo aankom of afval. Tja, dan moet je maar zien wat je ermee doet. Het kan vermaakt worden, maar daar mag je ook groot voor gaan betalen en voor omruiling moet je lang wachten. Als de kleding nu ook nog eens mooi aansloot en je er tien kilo lichter in leek. Het valt vormloos langs je lichaam, maar gelukkig zien we er dan samen belachelijk uit. Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt veel zin in school maar de moed zakte me wel in de schoenen toen ik weer mijn pinpas tevoorschijn moest toveren om iets af te rekenen. Nu de boeken nog.

Het studentenleven? Dat is wel zeker duur!

One thought on “Let’s fit some clothes for school

  1. Jongens wat een geld.. Ik hoef gelukkig alleen een paar nette kledingstukken aan te schaffen voor presentaties, maar daar slaag je bij de h&m ook al voor. Ik viel wel achterover toen ik de prijs van mijn boekenlijst zag.. €600,- voor één semester, het tweede semester moet ik weer nieuwe boeken aanschaffen..

Wat denk jij ervan?

