Net als een echte piloot

IMG_7297Op zondag 10 februari mocht ik eindelijk mijn tegoedbon voor het ‘zelf een vliegtuig besturen’ gebruiken. En wat was het vet en geweldig en stoer en leuk!
En vandaag ga ik jullie daar alles over vertellen 🙂

Toen ik mijn rijbewijs had gehaald, kreeg ik van mijn ouders een tegoedbon om zelf een vliegtuig te besturen. Dit hadden ze via zo’n actie via Marktplaats gedaan en dat vond ik echt heel leuk. Maar ik kreeg deze bon een jaar geleden en hij was nog geldig tot 17 februari 2013. Dat was dus net op het nippertje. Ik had dit natuurlijk al veel eerder kunnen doen, maar wachten we met bonnen niet altijd op het laatste moment? En dat wachten was het zeker waard, de dag was prachtig en het niet beter weer kunnen zijn!

Ik vloog vanaf het vliegveld in Teuge wat in de buurt ligt van Apeldoorn en Deventer. We waren er al best vroeg en we hebben dus heel wat vliegtuigen de lucht in zien gaan. Ook was het mogelijk om daar parachute te springen en dat werd ook zeker heel veel gedaan. Echt onwijs leuk om te zien.

Om half drie was het dan zo ver en kreeg ik een korte uitleg van het vliegtuig en hoe het allemaal in zijn werk zou gaan. Wat er ging gebeuren, wanneer je het stuur mocht overnemen en hoe je moest remmen. Want ik ging het toch echt zelf doen.

Mijn vliegtuig. Heel toepasselijk dat de reclame ook inderdaad van Marktplaats was. Leuk was dat de piloot een vrouw was en dat vond ik stoer, want die zie je niet zo heel veel. We gingen op weg naar de baan en ze vertelde me wat over het vliegtuig, dat ze z’n vliegtuig stoerder vond want dit voelde toch meer als vliegen dan een groot sterk vliegtuig en binnen vijf minuten stegen we op en met wat wiebelen door de wind vlogen we heel snel boven Teuge.

Toen we uiteindelijk redelijk stabiel vlogen mocht ik het stuur overnemen en bestuurde ik het vliegtuig helemaal zelf terwijl de piloot foto’s maakte van het uitzicht. Wat een heerlijk gevoel was dat. Wiebelend door de wind met het zonnetje achter ons waren die vijftien minuten in de lucht veel te snel voorbij. Het gevoel dat je vloog was fantastisch. De piloot pratende door de radio in piloten taal en de brommende motor, maakte het plaatje compleet. Het enige wat ik stiekem miste was de zonnebril en koptelefoon.

Wat hier door het beeld vliegt is de propeller. Gewoon zie je hem niet bewegen, maar met de camera juist wel. Heel grappig. De lucht was helderblauw en de sneeuw gaf iets betoverend.

Het was echt een onwijze dag en zo stoer om een keer mee te maken. Wauw!

 

2 thoughts on “Net als een echte piloot

Wat denk jij ervan?

