Sportonderzoek voor het tweelingenregister

Afgelopen woensdag heb ik een dagje vrij genomen van school voor een bezoekje aan het Nederlandse Tweelingenregister. Om zeven uur ging de wekker en om half acht zat ik samen met mijn ouders en zusjes richting de Vrije Universiteit in Amsterdam voor een sportonderzoek samen met mijn zusjes.

Dit was een onderzoek naar de sportprestaties tussen broers en zussen en of dit misschien erfelijk is. Mijn zusjes zijn tweeling en het was een onderzoek vanuit het Tweelingregister en ik mocht ook meedoen om van alles te controleren. Het was echt onwijs interessant en we zijn er achter gekomen dat ik de beste conditie heb, maar dat mijn zusjes hoger kunnen springen en ook iets flexibeler zijn. Alhoewel de flexibiliteit geen verrassing was.

Het onderzoek bestond uit verschillende testen. Eerst kreeg je een vragenlijst en moest ik een balanstest doen, flexibiliteitstest, springtest en een knijptest om je spierkracht te meten. Daarna was het tijd om twintig minuten rustig te fietsen en twintig minuten te lopen. Daarna moest ik een maximaal test doen op de fiets en dat was lekker zwaar. Bij deze sporttesten had ik een hartslagmeter op en een zuurstof masker op. Dat ziet er echt onwijs charmant uit.

486663_469982606413428_1855918950_n

 Uiteindelijk kreeg ik een mooi rapport mee naar huis en vond ik het echt onwijs interessant om eens mee te maken. Op de foto hier beneden kun je resultaten zien. Zo heb ik een super rustige hartslag en liggen mijn resultaten eigenlijk allemaal op het gemiddelde of net iets hoger. Behalve de maximale knijpkracht. Ik vond dat eigenlijk wel heel erg bijzonder, want ik heb best wat spierballen in mijn armen. Meer dan mijn zusjes, terwijl hun score hoger is met het knijpen. Echt erg grappig.

Dit was echt een onwijs leerzame dag en vooruit. Hiervoor wou ik wel een dag school missen. Ik heb gezien dat ik een betere conditie heb dan mijn zusjes. Beter kan niet 🙂

One thought on “Sportonderzoek voor het tweelingenregister

Wat denk jij ervan?

