Voor 75% Fries

Na de post van een tijdje geleden vond ik het eigenlijk wel leuk om iets verder op het Friesland verhaal in te gaan, want voor mensen in het westen en zuiden van het land zijn wij stiekem een beetje vreemd.

Ikzelf ben geen 100% Friese dame, maar ik studeer in Leeuwarden, woon in Leeuwarden, mijn naam is Fries, mijn gehele directe familie is Fries en als ik erg mijn best doe ‘kin ik it in bytsje prate’ – kan ik het een beetje spreken -. Verstaan is dan weer absoluut geen probleem. Laten we het erop houden dat ik voor 75% Fries ben, want ik kan niet vloeiend Fries praten en mijn ouderlijk huis staat in Veenhuizen dus ik vind 75% wel redelijk.

Nu heb ik een vriendinnetje in Hilversum wonen, waar ik af en toe wel eens een weekendje vertoef of zelfs iets langer. Ik ben het meisje uit Friesland wat grappig praat en de standaard vraag ‘Kun je iets Fries zeggen?’ heb ik al heel vaak gehad. Want blijkbaar ben ik erg bijzonder en vinden ze het bijna raar dat ik niet op klompen loop. O, dus. Als ik me voorstel en mijn naam zeggen zie ik iets veranderen in hun gezicht. Of ze kijken vies alsof ze verwachten dat er op elk moment een koe achter mij vandaan kan komen, of het is alsof ik een attractie ben. Gelukkig wordt het met elk bezoekje een stukje minder, maar drie jaar geleden was dit het normale begroetingsritueel. Ach, naar een tijdje wen je er wel aan en heb ik gemerkt dat Nederlanders niet erg ruimdenkend zijn als het op Friezen aankomt.

Maar ik kan er wel om lachen. Als ik met Limburgers of Brabanders een gesprekje voer moet ik stiekem ook lachen om hun accent. Ik neem Friese woorden en zinnen over zonder dat ik echt Fries spreek. Kijk niet raar op als ik vraag waar je weg komt, ik bedoel dan gewoon waar je vandaan komt. Alles moet bij mij overnieuw in plaatst van opnieuw en zo zijn er nog meer variaties.

Ik vind Friesland hartstikke leuk en snap niet waarom mensen Friezen nou vreemd vinden. Oké, we praten soms een beetje raar maar die mensen zijn er veel meer. Wij lopen echt niet op klompen of stinken naar koeien en wij krijgen zelf 3FM op bezoek dit jaar met hun glazen huis. Friesland is hartstikke leuk!

2 thoughts on “Voor 75% Fries

  1. Mijn vriend komt uit Brabant en ik plaag hem er altijd mee als hij ook iets anders zegt. Bijvoorbeeld aanrijden in plaats van vertrekken, dat vind ik altijd zo grappig om te horen. Als je het zelf niet gewend bent, zijn die taalverschillen best wel leuk om te horen. Hetzelfde geld voor Fries denk ik.

  2. Ik zeg altijd ‘ommers’ ipv ‘immers’. Of het nou typisch Liwwaders is of Fries, geen idee… Spreek geen Fries, komt sa beroerd mien strot út 😛 Maar vriendlief is wel op en top Fries, dus neem het automatisch over.
    Maar ben wel blij dat mensen me niet meer vragen of ik wat in het Fries wil zeggen haha. Die periode is voorbij 😉

Wat denk jij ervan?

