Later, later bestaat niet

De zin die ik las die de afgelopen dagen mijn hoofd al aardig op zijn kop heeft gezet. De zin waar ik de kriebels van kreeg. Niet alleen maar slechte kriebels maar ook hele fijne kriebels. Alles aanpakken wat je nu kunt doen. Het kan maar zo zijn dat ´later´ helemaal niet meer komt en dan heb je het nooit kunnen doen.

Vrijdag heb ik een gesprek met mijn studiecoach over het uitwisselingsprogramma wat ik wil gaan doen. In mijn derde studiejaar kan ik een semester in het buitenland studeren. Mijn eerste keuze was vorige week Birmingham. Lekker dichtbij, fijne taal en een (zeer) goede school. Een andere keus was Southern Cross University in Lismore, Australië. Maar waarom zou ik voor 20 weken naar Australië als ik daar ook later op vakantie heen kan gaan? Maar daar heb je het woord. Later. Later als ik groot ben. Later als ik geld heb gespaard. Later als ik tijd heb. Er is altijd wel een ja-maar. Wees voorzichting voor de ja-maar. Hij zal langzaam je dromen doden. 

Er blijft altijd wel een ja-maar. Ja, maar ik heb mijn familie thuis. Ja, maar het kost heel erg veel geld. Ja, maar mijn vriendje dan? En mijn werk? Maar hoe zit het met de ervaring, het avontuur, de nieuwe cultuur, een andere land, de ontdekkingen, nieuwe vrienden maken en levenservaring op doen. Vind ik dat dan ook niet belangrijk? Helemaal in je eentje de andere kant van de wereld bezoeken. Volledig de mist in gaan en dan weer helemaal opkrabbelen en mijn schoolpunten binnenhalen.

Er blijft toch een ja-maar die ik niet kan vermijden. Het ja-maar over geld. Zonder gevulde portemonnee kom je niet eens in Australië en dan stopt het grote avontuur al snel. Ik moet mijn inschrijving voor 1 februari inleveren. Ik heb nog heel even.

Wat zou jij doen?

Posted in Fun

3 thoughts on “Later, later bestaat niet

  1. Doen! Ik heb zelf een jaar in Australie gezeten en zit nu in San Francisco. Ja het kost veel geld en ik heb er wel een schuld aan overgehouden, maar het is het zeker waard. De ervaring die je ervoo terug krijgt is onbetaalbaar, en ik heb me afgelopen week weer ingeschreven om daar in 2015 aan een studie te beginnen. Ik weet dat het heel duur is, maar waar een wil is is een weg. Mijn ouders hebben bij mij ook niet meebetaald en ik heb het toch maar mooi voor elkaar gekregen 😉 Succes met je keuze, zolang jij je er goed bij voelt is het goed!

  2. Een ervaring om nooit te vergeten kan ik alleen maar zeggen 😉 MAAR daarnaast is het daar wel super duur en ben je de grootste gedeelte van je tijd met school bezig, dus erg veel zien kun je daar dan niet denk ik. Australie is echt heel groot en het is zonde om daar je ‘tijd te verdoen aan school’.. 😉

  3. Doen!

    Ik zit nu ook wel te twijfelen over studiekeuzes door geldzorgen.
    Ik heb een wat oudere vriend en die heeft een huis gekocht en is aan het verbouwen.
    Als je ziet hoeveel dat kost (!), dan is dat van mij niets meer.

    Later krijg je een goeie baan en dan ben je blij dat je gegaan bent 🙂
    Even naar Australië op vakantie doe je ook niet zomaar..

Wat denk jij ervan?

