Een cappuccino maken is topsport

Een cappuccino. De vrouwenversie van koffie noem ik het maar. Vergeef me, ik ben geen koffiedrinker en ik ken geen man die dit drinkt. De cappuccino is een Italiaanse koffie wat oorspronkelijk uit Wenen komt. Het is eigenlijk bestemd als ontbijtdrankje, maar wij Nederlanders drinken het over de hele dag. Dat kan hier zonder raar aangekeken te worden.

Maar die cappuccino maken is móéilijk! Na een week cappuccino’s maken en veel te veel melk geschuimd in de bar zou je denken dat het nu zo langzamerhand wel lukt, maar nee hoor. Cappuccino’s maken is topsport. Goede filter, goede hoeveelheid koffie, in de machine draaien, koude melk, opschuimen, niet te heet, niet te koud, kloppen, ronddraaien en dan nog in het kopje schenken. Het liefst nog met een hartje of een kerstboom en ook nog vier tegelijk.

De melk moet in het kannetje. Het moet koud zijn, want dan schuimt de melk het gemakkelijkst. Te lang schuimen is weer te hard. Alleen het bovenste laagje is schuim en de rest melk, dan de espresso nog zetten.

Ik stel voor dat we gewoon met zijn allen thee drinken. Is een stuk barpersoneel vriendelijker 🙂

One thought on “Een cappuccino maken is topsport

Wat denk jij ervan?

