Spaanse grammatica rijtjes stampen

Het is alsof ik terug ben op de middelbare school. De volledige zondagmiddag zit ik aan de keukentafel te leren, grammaticale problemen op te lossen en proberen ezelsbruggetjes te bedenken omdat ik de stomme rijtjes niet kan onthouden.

Ik heb een pretérito imperfecto en een pretérito indefinido. Een imperativo en een subjuntivo. En ergens ook nog een pretérito perfecto en gerundio. Alle zes tijden hebben twee verschillende rijtjes en dat zijn dus 12 rijtjes om werkwoorden te vervoegen. Dan denk je dat je er bijna bent, maar…… Laten we de onregelmatige werkwoorden niet vergeten, want daar waren we vroeger ook al zo dol op.

Goed, overhoring tijd. Eindigde de imperfecto nou op een – ía – of was het toch die – é – bij de eerste vorm. Is het nu wel een onregelmatig werkwoord of moest ik deze nu juist regelmatig vervoegen. Bij welke tijd veranderde de woorden nu niet meer en bij welke juist wel? Ik zit tot mijn oren in de aantekeningen en ik heb het gevoel alsof ik door de rijtjes en uitzonderingen de weg niet meer naar huis kan vinden.

Het tentamen is morgen. Laat ik nog maar één keer overlezen. Wat is nu ook alweer het verschil tussen por en para? En waarom hebben die Spanjaarden twee verschillende werkwoorden voor – ik ben -? Dat heeft toch helemaal geen extra meerwaarde?

Nog heel even. Dan is het half negen op de maandagmorgen en mag ik 100 grammatica vragen gaan beantwoorden. De aantekeningen gaan vanavond onder mijn kussen. Daar geloofde we op de middelbare school namelijk ook zo goed in en vanavond zal ik het Vriendje nog eens vragen voor een overhoring. Ik moet en zal dit tentamen halen!

Als het dan gelukt is hoef ik nog geen afscheid te nemen van de Spaanse taal. Woensdag  zit ik nog een keer in de tentamenhal gebogen over teksten en de Spaanse cultuur en ook donderdag mag ik weer een plekje gaan zoeken in dezelfde hal. Voor een ander Spaans tentamen. Dat tentamen wat ik al drie keer heb gemaakt. Waar ik nog maar één kans voor heb. Het wordt nog even spannend dus.

Wat denk jij ervan?

