Het Finse avontuur komt steeds dichterbij

Over precies vier maanden sta ik op Finse bodem. Het vliegticket is nog niet geboekt, maar het komt allemaal wel heel erg snel in de buurt. Vanmorgen kreeg ik een mailtje met de mededeling dat ik officieel toegestaan ben aan de universiteit van Helsinki. Nu moet ik verdere formulieren opsturen en me aanmelden voor een kamer. Ook heb ik bevestiging gekregen dat ik in aanmerking kom voor een Erasmus beurs en dat is natuurlijk heel erg fijn. Over twee weken heb ik mijn eerste vertrek meeting en dan is het tijd om een vliegticket te boeken. Jeetje wat spannend allemaal!

Ik heb er heel erg veel zin, maar ik vind het ook echt onwijs spannend. Waarom moest ik nu weer zo nodig alleen weg? Waarom moet ik eigenlijk zo nodig wรฉg? Vragen die ik mezelf af en toe wel eens vraag. Gelukkig weet ik dat ik mezelf heel goed bang kan praten en dan geef ik mezelf weer even een schop onder mijn kont dat ik onwijs gelukkig mag zijn dat ik de kans heb om straks vijf maand op een andere plek op de wereld te gaan studeren. Ik ga een heleboel nieuwe mensen ontmoeten, ik ga mezelf beter leren kennen en kennis maken met een compleet ander land. Ik zal een heleboel gaan huilen, laat ik maar heel eerlijk zijn: ik ben een emotioneel wrak. Gelukkig zal ik ook een heleboel gaan lachen en plezier maken. We maken tenslotte ons eigen feestje, ondanks dat het daar straks -20 graden is. Ik kan niet wachten tot ik daar door de sneeuw kan lopen en bevroren vingers heb. Hopelijk kan ik daar ook nog een beetje schaatsen en mijn rondjes hardlopen.ย Als het dan weer een beetje mooi weer wordt komt de hele stad uit zijn winterslaap en zal ik waarschijnlijk heel erg blij zijn dat er eindelijk weer wat zon tevoorschijn komt.

De eerste taalgids is al binnen en daar wordt ik nog een klein beetje zenuwachtiger van, want wat is Fins een moeilijke taal! Dat wordt helaas geen gemakkelijke opgave en hoewel de vakken in het Engels zijn en de mensen daar goed Engels spreken zijn wegwijsborden, supermarkten en wc-borden wel gewoon in het Fins.

Ik ga jullie natuurlijk helemaal op de hoogte houden van mijn avonturen in en richting Finland. Als dat nu hier is of ergens anders op het web dat horen jullie dan natuurlijk snel genoeg van mij. Voor nu ga ik mijn nieuwe kledingkast vol met thermokleding verzamelen, sjaals breien en een heleboel uren werken. Want Finland mag dat wel z’n prachtig mooi land zijn, goedkoop is die schoonheid niet.

Wat denk jij ervan?

