Bokeh figuurtjes maken

Eerste kerstdag was een dag vol spelletjes, gezelligheid en natuurlijk een heleboel eten. Maar aan het einde van de dag kon ik geen spelletje meer winnen en geen eten meer zien. Ik had een paar dagen daarvoor al iets heel erg bijzonders gezien en toen ik ’s avonds even niet meer wist wat te doen pakte ik de hele mooie spiegelreflex van E. erbij. Ik had namelijk bij Evelien een bokeh tutorial gezien en wilde dat ook wel eens zelf proberen, want stiekem geloofde ik er niet van.

Bokeh krijg je wanneer je onscherpte in je foto hebt. Iets erg gedetailleerd op de voorgrond en de achtergrond is wazig. Wanneer er op je wazig achtergrond kleine lampjes te zien zijn, bijvoorbeeld van de kerstboom worden dat altijd kleine bolletjes. Als je dan speciale figuurtjes voor je lens zou houden dan moeten die lichtbolletjes veranderen in de vorm van je figuurtje. Daar was ik dus wel heel erg benieuwd naar.

Bron: Fotografille

Dit zijn speciale figuurtjes, maar je kunt het gewoon heel simpel maken van donker karton. Voor meer instructies kijk dan echt even bij Evelien. Ze heeft er hele fijne tutorials over gemaakt. Ik laat alleen het eind resultaat zien. Lukt het inderdaad om figuurtjes tevoorschijn te toveren?

Nou in eerste instantie ging het niet heel gemakkelijk. Ik knipte in het donkere karton een hartje. Het hartje werd te klein, te groot en een verkeerd diafragma. Maar na een aantal foto’s en wat nieuw geknipte hartjes kregen we daadwerkelijk figuurtjes in onze foto’s. Kijk je mee?

_DSC0497_DSC0448    _DSC0500

Zoals je ziet zijn er niet onwijs duidelijke hartjes zichtbaar. Het lijken meer op pac-men poppetjes, maar dat ligt waarschijnlijk ook aan mijn kniptalent. Toch is het best leuk geworden en het werkte wel degelijk. Grappig eigenlijk omdat bijna je gehele lens bedekt is.

Als je dan toch aan het spelen bent met de camera probeerde we nog meer foto’s te maken van de kerstboom. Duidelijk hé? 🙂

_DSC0484_DSC0486

Wat denk jij ervan?

