Jildou in Helsinki

Mijn eerste berichtje vanuit Helsinki. De stad waar echt héél veel sneeuw ligt. Op zoveel was ik mentaal nog niet voorbereid. Gelukkig heb ik de warme schoenen en snowboots mee, dus koude voeten heb ik niet. Mijn eerste twee dagen zijn nu bijna voorbij en ik vind het wel eens tijd voor een kleine update. Ik heb helaas nog geen foto’s om met jullie te delen, maar die komen zo snel mogelijk!

Dus hoe is het hier? Nou, niet eens zo koud als dat ik had verwacht. Hoe kan het ook anders, het is maar een paar graden boven nul. Dat betekent ook dat alle sneeuw die blijkbaar maandagavond gevallen is, nu aan het smelten is wat onwijs veel troep geeft en de hele straat veranderd in een ijsbaan. Ondanks dat zie ik de mensen gewoon hardlopen dus blijkbaar moet het gewoon wennen. Gisteren kwam ik aan rond drie uur ’s middags en werd ik vanaf het vliegveld naar mijn appartement gebracht. Het was zo onwijs goed geregeld zeg! Ik kwam aan, zocht de desk van ESN Helga wat de studentenvereniging is hier en daar bracht een meisje me naar mijn huis samen een andere dame die blijkbaar van dezelfde school is. Hoe toevallig?! Een klein bezoekje aan de supermarkt, koffer uitpakken en internet installeren was het helemaal klaar. Ook ik ben de gelukkige eigenaresse van wifi, want dat is niet zo gemakkelijk hier maar dankzij mijn allerliefste vriendje thuis kan ik ook lekker whatsappen.

Vandaag was de eerste dag van de introductie. Veel informatie, veel onduidelijke woorden (Fins is zó moeilijk), veel gezelligheid, veel gekletst maar ook veel ongemakkelijke stiltes. Het is allemaal een beetje wennen. Ik heb twee vrouwelijke huisgenootjes uit Mexico en Moskou. Ze zijn allebei hartstikke tof en het heeft wel wat om met andere nationaliteiten te wonen. Ik ben het wel gewend om op mezelf te wonen en met Nederlandse dames, maar deze zijn toch weer een beetje anders. Één van de dames heeft nog nooit gekookt of de toilet schoongemaakt dus dat wordt interessant 🙂

Donderdag en vrijdag is ook nog introductie dus nog een keer een heleboel informatie. Vrijdagavond hebben we het eindfeest dus gaan we zien wat het Finse nachtleven ons brengt. Het eerste biertje van €4,- heb ik al gezien dus dat wordt interessant. Zaterdag ben ik vrij en hoop ik nog iets meer van de stad te kunnen ontdekken, want ik heb zelf nog niet veel meer gezien dan school en de bus plus treinstations. Zondag staat er een trip naar de Ikea gepland en kan ik eindelijk slapen met een normaal kussen en dan beginnen maandag de lessen.

Ik houd jullie op de hoogte 🙂

Wat denk jij ervan?