7 dagen tot Helsinki

11 days till helsinki

Zie je deze prachtige foto hierboven?  Deze foto kreeg ik van Hanna. Hanna is een Finse dame, net zo oud als mij, woont zelf in Helsinki, studeert tourisme aan dezelfde school en zal mijn tutor zijn in Finland. Voor de kerst stuurde ze me deze foto met de mededeling dat het daar -12 was en veel sneeuw lag. Ik werd er een beetje zenuwachtig van.

Wat een koud zeg! Hoe ga ik me daarop kleden, wat neem ik mee en moet ik nog iets halen? Zijn mijn handschoenen wel dik genoeg en hoeveel mutsen zal ik daar nodig hebben. Waarom koos ik niet gewoon voor Spanje? Het is daar misschien dan nu nog geen zomer, maar het is wel iets makkelijk om je daarop te kleden dan op -20. Ik moet nog maar even langs de winkel voor extra thermokleding. Het sleutelwoord is laagjes. Heel veel laagjes. Ik heb al een paar thermos leggings en een lange hardloopbroek onder de spijkerbroek doet echt wonderen, maar ik ben benieuwd naar al die sneeuw en kou.

De koffer is ook nog lang niet ingepakt. Deze staat zelfs nog in de winkel, maar kan ik gelukkig vandaag ophalen. Hopelijk blijft hij deze keer wel mooi dicht. Ook heb ik de tip gekregen om vacuümzakken te kopen. Zo kun je ruimte besparen in de koffer en dat willen we natuurlijk allemaal. Zo kan ik nog meer spullen meenemen, want ik weet echt niet wat ik allemaal mee moet nemen voor z’n lange periode. Nog iets om goed over na te denken.

Verder is gelukkig alles geregeld. Ik heb afgelopen vrijdag mijn vakken gekozen, vandaag mijn huur betaald (AUW), ik heb een kamer en een vliegticket. De snowboots zitten dan bijna in mijn koffer en ik moet dan nog wat kleine dingen halen, maar verder ben ik helemaal klaar voor!

De laatste week in Nederland gaat in.

Wat denk jij ervan?